Това, че Светият Дух изхожда от Отца и Сина в смисъла на латинското procedit и гръцкото proion (или proienai, за разлика от гръцкото ekporeusis), е било вярвано от свети Кирил Александрийски, както и от отците на Църквата - свети Амвросий, свети Августин и свети Йероним (и тримата почитани и от Католическата, и от Източноправославните църкви). Всички те са учили, че Духът изхожда от Отца и Сина, макар да не е по-ниско стоящ от когото и да било от тези два Ипостаса на Светата Троица. Ето и примери - цитати от самите свети отци на Църквата:
Свети Кирил Александрийски:
- "Както Синът казва "Всичко, що има Отец, е Мое" (Ио 16:15), така ние разбираме, че чрез Сина всичко е и в Духа." - Писма, 3:4:33 (433г.)
Свети Максим Изповедник:
- "По своята природа Светият Дух приема своя произход от Отца чрез Сина, който е роден" - "Според Символа на Вярата"
- "...те [Римляните] произведоха единодушно документално доказателство от
латинските отци, също и от коментарите на Св.Кирил, които е съставил за Евангелието според Иоан. Въз основа на тези текстове те показаха, че не правят Сина причина на Духа, но всъщност знаят, че Отецът е единствената причина на Сина и на Духа, единият роден, а другият изхождащ; но [те използват този израз] за да се прояви изхождението (προϊέναι) на Духа чрез Него и по този начин да пояснят единството и идентичността на същността [...] Те не могат да изразят техния смисъл на езика и идиома, които са им чужди, колкото е възможно по-точно и близко на техния майчин език, отколкото ние можем да направим." - "Писмо до преподобния Мариний Кипърски", стр.91, (634-636г.)
- "Сакеларият по делото го попита отново: "Защо обичаш римляните, а мразиш гърците?" Божият раб отговори: "Заповядано ни е да не мразим никого. Обичам римляните, защото имат една вяра с мен, и гърците обичам, защото говорят моя език" - Acta, Стр.90, 39D (649г.)
Свети Григорий Чудотворец, Епископ Неокесарийски:
"[Има] един Свети Дух, имащ същност от Бога, който се проявява чрез Сина;
образ на Сина, цяло от цяло; живот, причина за живота; свят бликащ извор; свят, освещаващ; в Когото се проявява Бог Отец, Който е над всичко и във всичко, и
Бог Син, Който е чрез всичко. Троица единосъщна, в слава и вечност и
независимост, нито разделена, нито отделена." - "Изповядване на
вярата" (265г.)
- "По отношение на Светия Дух ... не е необходимо да говорим за Този,
който трябва да бъде признат, Който е от Отца и Сина, неговите източници."
- "Троицата" 2:29
- "По истината, че преди вечните времена Твоят [на Отца] единороден [Син] беше роден от Теб, като сложим край на двусмислеността на думите и трудността за разбиране, остава само това: Той беше роден. Така, дори ако аз в своето разбиране не мога да схвана това, аз твърдо вярвам в своето съзнание в истината, че Твоят Свети Дух е от Теб чрез Него." - "Троицата" 12:56 (357г.)
Свети Епифаний Кипърски:
"Отецът винаги е съществувал, и Синът винаги е съществувал, и Духът диша от Отца и от Сина." - "Твърдо стъпилият човек" 75 (374г.)
- "По истината, че преди вечните времена Твоят [на Отца] единороден [Син] беше роден от Теб, като сложим край на двусмислеността на думите и трудността за разбиране, остава само това: Той беше роден. Така, дори ако аз в своето разбиране не мога да схвана това, аз твърдо вярвам в своето съзнание в истината, че Твоят Свети Дух е от Теб чрез Него." - "Троицата" 12:56 (357г.)
Свети Епифаний Кипърски:
"Отецът винаги е съществувал, и Синът винаги е съществувал, и Духът диша от Отца и от Сина." - "Твърдо стъпилият човек" 75 (374г.)
Свети Василий Велики:
- "Чрез Сина, Който е Едно, Той [Светият Дух] е съединен с Отца, Едно, което е цяло, и сам допълва Светата Троица." - "Светият Дух" 18:45
- "Добротата на [божествената] същност, светостта на [тази] същност, и царственото достойнство стигат от Отца чрез Единородния [Син] до Светия Дух." - "Светият Дух" 18:47 (375г.)
Свети Амвросий Медиолански:
- "Така, както Отец е (първо)източникът на живота, така има много, които
казват, че Синът е предназначен като източник на живота. Казано е, например, че
с Теб, Всемогъщият Бог, Твоят Син е източник на живота, тоест, източник на
Светия Дух, тъй като Духът е живот, както казва Господ: "Думите, що ви
говоря, са Дух и живот" (Йо 6:63)." - "Светият Дух"
1:15:152
- "Светият Дух, когато изхожда от Отца и Сина, не се отделя от Отца и не се отделя от Сина." - "Светият Дух" 1:2:120 (381г.)
- "Светият Дух, когато изхожда от Отца и Сина, не се отделя от Отца и не се отделя от Сина." - "Светият Дух" 1:2:120 (381г.)
Свети Григорий Нисийски:
"Отецът е безначален, несътворен, и винаги Баща; Единородният Син се
разбира съвместно с Отца, идващ от Него, но неделимо свързан с Него. Чрез Сина
и с Отца, веднага и преди всяка смътна и неоформена идея между тях, Светият Дух
също е в единение [с тях]." - "Срещу Евномий" 1 (382г.)
Свети Атанасий Велики:
"Давид пее в псалма [35:10] "Понеже с Теб [Той] е извор на Живота", защото, свързан с Отца, Синът наистина е източник на Светия Дух." - "За въплъщението на Словото срещу арианите", 9
"Ние почитаме един Бог в Троица, и Троица в едно. [...] Отец, не направен, нито сътворен, нито роден от никого. Синът е само от Отца, не направен, нито сътворен, но роден. Светият Дух е от Отца и от Сина, не направен, нито сътворен, нито роден, но изхождащ." - "Атанасиев Символ на Вярата" (ок.400г.)
"Ние почитаме един Бог в Троица, и Троица в едно. [...] Отец, не направен, нито сътворен, нито роден от никого. Синът е само от Отца, не направен, нито сътворен, но роден. Светият Дух е от Отца и от Сина, не направен, нито сътворен, нито роден, но изхождащ." - "Атанасиев Символ на Вярата" (ок.400г.)
Свети Папа Лъв I: "Синът е Единороден от Отца, и Светият Дух е Духът на Отца и на Сина, не като някое създание, което също е от Отца и от Сина, но като живеещ и имащ власт с тези два ипостаса, и вовеки единосъщен с Отца и Сина." - "Проповеди" 75:30
Свети Августин:
- "Ако това, което се дава, има като своя основа този, от когото е дадено, тъй като не е получило от никъде другаде това, което изхожда от даващия, тогава трябва
да бъде изповядано, че Отецът и Синът са основата на Светия Дух, не две основи, но така, както Отецът и Синът са един Бог ... по отношение на Светия Дух, те са една основа." - "Троицата" 5:14:15
- "[Този] от Когото основно изхожда Светият Дух, се нарича Бог Отец. Аз добавих термина основно, тъй като Светият Дух изхожда и от Сина." - "Троицата" 15:17:29 (408г.)
- "Защо тогава да не вярваме, че Светият Дух изхожда и от Сина, след като той е Дух на Сина? Защото, ако Светият Дух не изхожда от Него, след като Той се яви на своите ученици след Възкресението си, той нямаше да духне върху тях, казвайки: "приемете Духа Светаго" (Йо 20:22). Защото, какво друго е показал Той чрез това духване върху тях, освен че Светият Дух изхожда и от Него." - "Проповеди върху Евангелие от Йоана" 99:8 (416г.)
Свети Йоан Дамаскин:
- "Също така ние вярваме в един Свети Дух, Бог и дарител на живота ... Бог, съществуващ и почитан наравно с Отца и Сина; несътворен, пълен, творящ,
управляващ всичко, въздействащ върху всичко, всемогъщ, с безкрайна власт; Бог на цялото творение и неподчинен на никой бог, божествен, не обожествен; изпълващ, не изпълван; споделящ, не споделен; освещаващ, не осветен; посредникът, получаващ молитвите на всички; по всичко подобен на Отца и Сина; изхождащ от Отца и даван чрез Сина." - "Изложение на православната вяра" 8
- "И Светият Дух е силата на Отца, разкриваща скритите тайни на Неговата божественост, изхождащ от Отца чрез Сина по начин, известен само на Него, но различен от този на пораждането." - "Изложение на Православната вяра" 12 (712г.)
- "Аз казвам, че Бог е винаги Отец, тъй като Той винаги има своето Слово [Синът], идващ от Него, и, чрез своето Слово, Духът, изхождащ от Него." - "Диалог срещу Манихейците" 5 (728г.)
Втори събор в Никея (Седми Вселенски събор):
- "Ние вярваме в Светия Дух, Бог и дарител на живота, изхождащ от Отца чрез Сина." - "Изложение на вярата" (787г.)
Събор в Толедо, 527г.
Това не е по-известният събор в Толедо от 589г., на който към Символа на вярата е добавено "и Сина", но по-ранен събор в същия град:
"Ние вярваме в един истинен Бог, Отец и Син и Свети Дух, Създател на всичко видимо и невидимо. ... Духът е също Укрепител, Който е сам себе си, не Отца или Сина, но изхожда от Отца и Сина. Затова Отецът е нероден, Синът е роден, Укрепителят е нероден, но изхождащ от Отца и Сина." (527г.)
Свети Фулгентий от Руспе:
"Вярвайте твърдо и никога не се съмнявайте ни най-малко, че Бог Син, който е един от ипостасите на Светата Троица, е Син на единия Бог Отец; Но Светият Дух също е един от ипостасите на Светата Троица, и е Дух не само на Отца, но заедно от Отца и Сина... Вярвайте твърдо и никога не се съмнявайте ни най-малко, че същият Свети Дух, Който е Дух от Отца и Сина, изхожда от Отца и Сина." - "Правилото на вярата" 53-54 (524г.)
Свети апостол и евангелист Йоан Богослов за изхождението на Светия Дух, тук.
Какво не е Filio-que, тук.