Измени ли Източноправославната църква на Апостолското предание?

Писмо на наш източноправославен събрат до редакцията:
„Но през цялата история, всред всички схизми, които са се случили, забелязал ли си едно нещо: Източноправославната Църква се е съхранила същата, придържайки се към св. Предание и учението на Църквата. Запазила е древната вяра на първите християни през цялото време (въпреки че е била преследвана от самото начало и е мъченица дори до ден днешен), доказвайки, че е едната истинна Църква на Христа, Който казва: „и на тоя камък ще съградя църквата Си, и портите адови няма да ѝ надделеят.” Както Христос е Младоженеца, тъй и Църквата е Невестата. Така, щом Христос не се е променил (но е все същия вчера, днес и утре), защо Неговата Невеста да се променя? Защо трябва Тя да се реформира и да склони пред света и човешката воля, и така да се пречупи? Не е правилно. По този начин може да има само една Църква, която си остава същата. Една, която държи всичко, което Христос е учителствал и е истински съединена с Него. Следвайки същата концепция: щом Христос е Главата на Църквата и Църквата е Тялото, защо Тялото да се променя?

За последните 40 години обществото се е променило с безпрецедентен в историята темп. Двете най-големи промени (по отношение на моралната човешка природа), които обществото е усвоило, са контрацепцията и развода. Може да се каже също, че тези две понятия са неразривно свързани. Когато една двойка се раздели сексуално, това неизменно води и до физическо разделяне. Статистиката показва, че двойките, които не използват контрацептиви, не се развеждат толкова често.

Църквите са били (и все още някои са) подлагани от тези социални промени на невероятен натиск, за да ги прегърнат. Католическата църква е силно засегната от широкото разпространение на контрацепцията, въпреки че официалното учение е останало в съответствие с църковните отци. Навсякъде Църквата ни бе засегната от многобройни брачни девалидизации. Въпреки това либералният балон, който се появи след Втория Ватикански събор, отлетя и има здраво потвърждение от повечето епископи за Humanae Vitae (срещу контрацепцията) и призив за редуциране на девалидизациите. Това е много важно да се подчертае, защото официалното учение на Църквата никога не се колебае по такива въпроси. Тя поддържа атмосфера, която позволява на католиците миряни да се върнат във вярата на отците им след някакво опасно „флиртуване” с моралния либерализъм.

Понастоящем по-голямата част от модерните източноправославни епископи пряко учат, че контрацептивите са приемливи в брака, когато допреди 1930г. всички християнски конфесии (дори протестантските) учеха, че всички форми на контрацепция са морално грешни; и древните отци на Църквата са пределно ясни по този въпрос. И в този случай (както и в много други) единствено Католическата Църква остава вярна на Апостолското учение. Източноправославните са се поддали на гласа на секуларния свят и са изменили на Преданието.

Без окончателно учение няма власт, която да детерминира какво е истинско и задължително православно учение и кое не е, което прави трудно да останеш верен на отците. Когато се разделиха със Светата Римска църква, Източните църкви частично бяха обединени от техния императорски авторитет (в Гърция и после в Русия), а след това от външния натиск на исляма и съветите. Но сега тези църкви имат свобода и още много избори и предизвикателства пред себе си. Източноправославните изоставиха своето Римско първенство. Много източни духовници считат - погрешно - че Изтокът никога не е припознавал Римското първовърховенство.

Въпреки че Католическата Църква се е променила в някои външни и културни аспекти през вековете, тя не се е променила по никакъв съществен или субстанциален начин. Католиците никога не са предавали ни една догма или Апостолско учение. Но точно обратното: те ги съхраниха и връщаха другите (като, например, цялата Източна църква в много случаи) обратно към Апостолската истина. Източните събратя прегърнаха арианството между 340г.-381г. като почти всички източни епископи бяха станали ариани (а останалите апелираха до Рим). Рим като цяло е бил твърд и е защитавал мъже като Св.Атанасий и Св.Кирил Йерусалимски, и така е върнал Изтока към истината. Също така източняците (включвайки всичките четири източни патриаршии) отхвърлиха Халкидонския Вселенски събор през 482г. и защитиха „православността” на монофизитството, докато западняците поддържаха истинското православие и трябваше да отлъчат ересиарсите. Така се е появила известната Акакиева схизма, траеща до 519г., която била излекувана когато константинополският император Юстин I (един верен на православието християнин) се възкачва на трона и буквално принуждава всички източни патриарси еретици да осъдят монофизитството, да приемат Събора от Халкидон и, за да си възвърнат общението с Христовата Църква, е трябвало да подпишат Libellus Hormisdae на св. папа Хормисд, в която формула се чете следното:

„Защото изявлението на нашия Господ Иисус Христос, когато каза: „и

Аз ти казвам: ти си Петър, и на тоя камък ще съградя църквата Си, и портите адови няма да ѝ надделеят…” не може да се остави настрана; това, казаното, е доказано от постиженията и плодовете; затова вярата на Римския Апостолически Престол е била винаги предпазена от петно […], в който Престол стои съвършената и истинната основа на християнската вяра. [] В Апостолическия престол вселенската вяра винаги е била пазена непорочна, а неговото учение – възвестявано. Желаейки, следователно, да не се разделяме от вярата и учението на този Престол, ние се надяваме, че може да заслужим в едно общение с Вас, което Апостолическият престол проповядва, в който е цялата и истинната твърд на християнската вяра: обещавайки също, че имената на онези, които са откъснати от общение с Вселенската Църква, т.е. в несъгласие с Римския Апостолически престол, няма да бъдат упоменавани по време на отслужване на Светите Тайнства. Това е моето изповедание, което подписах собственоръчно и Ви го предадох, Хормисд, светият и велик Папа на града Рим.”

Формулата на Хормисд е била подписана от 2 500 източни епископа през 519г. Също е била преподписана от всички епископи, свалили Фотий от патриаршеския престол на Осмия Вселенски събор през 869г. в Константинопол. Това много ясно илюстрира, че Източната църква се е променила значително. Повечето източни събратя дори не са чували за това.

За съжаление Източноправославната църква е променила учението си за контрацепцията, развода и второбрачието, както и за служението на св. ап. Петър. Ние трябва да следваме Христовото учение. Христос не е одобрявал контрацепцията и е бил непреклонен към развода. Източноправославните са се променили по отношение на значителните учения в тези области.