Свети Теодор Студит за Римския папа

До папа Лъв III Римски:
„Тъй като на великия Петър Христос, нашият Господ, даде ключовете на Небесното царство и повери достойнството на водителя на стадото – Петър, сиреч неговия приемник – на него пада отговорността да известява всяко нововъведение в Съборната Църква, заради онези, които се отклоняват от истината. Това е, което ние скромните и смирени монаси сме научили от древните отци […] За да се покорим на божествената Ви власт като главен пастир на стадото, ние изложихме всичко това както подобава на нашата незначителност.”


Св. преподобни Теодор Студит
До Иконоборческия събор:
„Нашето основание е здраво утвърдено от писаните и неписани предания от самото време на идването на Христос на земята. Ние се държим за този престол, за който Христос е казал: „Ти си Петър и на този камък ще съградя Църквата си и портите адови няма да ѝ надделеят.”

До папа Пасхалий Римски (1):
„Вслушай се, глава на апостолите, от Бога издигнат пастир на стадото Христово, имащ ключ за Царството небесно, камък на вярата, на който е издигната Съборната Църква. Защото ти си Петър, украсяващ и правоправещ престола на Петър. Ела тук от Запада, Христолюбиви, „пробуди се, не отритвай ни завинаги” (Пс. 43:24). За тебе е казал Христос, нашия Бог: „И ти някога, кога се обърнеш, утвърди братята си” (Лука 22:32). Ето времето и мястото: помогни ни, поставен за това от Бога: простри ръката си за помощ колкото можеш; ти имаш сила от Бога, защото първенствуваш сред всички, за което си и поставен. Ужасѝ, молим ти се, зверовете еретици с флейтата на твоето божествено слово. […] Нека чуе поднебесието, че вие съборно анатемосвате дръзналите на това да анатемосват нашите свети отци […] подобно на твоите древни предшественици, които в такива времена по внушението на Светия Дух са направили онова, за което молим ние, грешните, и за което те се поменават и облажават.”

До папа Пасхалий Римски (2):
Папа св. Пасхалий I
„Наистина узнахме ние, смирените, че истинският приемник на върховния от апостолите предстоятелства Римската църква; действително се убедихме, че Господ не е оставил нашата Църква, за която във връхлетелите я нещастия има от древност и от начало една единствена помощ от Вас, по Божия промисъл. Защото Вие действително сте изначално незамърсеният и неподправен източник на православието.”

До Невкратий:
„Свидетелствам сега пред Бога и човеците, че иконоборците се отвърнаха от Тялото Христово, сиреч от Върховния Римски престол, в който Христа положи ключовете на вярата, срещу който портите адови - аз имам предвид устата на еретиците - не надделяха и никога не ще надделеят до свършека на света, според обещанието на Онзи, Който не може да излъже [Мт 16:18]. Нека блаженият и апостолически папа Пасхалий се възрадва, задето изпълни делото на Петър."

До Лъв Сакеларий:
„Защото тук става дума не за предмети светски и плътски, за които да съди има власт царят и светският съд, но за божествените и небесни догмати, които са поверени не на когото и да е, но на тези, за които сам Бог Слово е казал: „Каквото свържете на земята, ще бъде свързано на небесата; и каквото развържете на земята, ще бъде развързано на небесата”. Кои са тези, на които това е поверено? Апостолите и техните приемници. Кои са тези приемници? Сегашният първопрестолен (патриарх) Римски, вторият – Константинополският, [а след това и] Александрийският, Антиохийският и Йерусалимският. Това е петоглавата власт на Църквата. На тях принадлежи съда за божествените догмати. […] Затова не e възможно да се смесва божественият съд със светския или да се събира тукашната църква без съгласието на петимата патриарси. Ако някой попита по какъв начин може да стане това? – (то ще кажа), по такъв, че да се отстранят иноверците от Църквата Божия и да получи своя престол Никифор – свещеният патриарх, който да състави събор с тези, с които заедно се е подвизавал – ако е невъзможно да присъстват представители и на другите патриарси, което се допуска, ако императорът пожелае, тогава нека присъства западният патриарх, на когото принадлежи висшата власт на Вселенския събор и който би довършил помирението и би устроил съединението – именно, посредством своите съборни послания към първопрестолния. Ако това не е угодно на императора, и ако той – както казва предстоятелят Никифор – заедно с нас се отклони от истината, следва да се изпрати до римския предстоятел от едната или от другата страна и от там ще бъде прието утвърждение на вярата.”