Допреди
век източноправославни и протестанти осъждаха контрацептивите, но днес
те измениха на апостолското и светоотческо предание.
Позицията на Източноправославната църква:
Позицията на Източноправославната църква:
"Във връзка с контрацепцията: За
здравето на тялото и душата: Източноправославно въведение в Биоетиката:
съществува общо съгласие измежду източноправославните автори по следните две
точки: тъй като една от целите на брака е продължение на човешкия род, двойката действа
неморално, когато последователно използва противозачатъчни методи, за да
избегне създаването на потомство, щом не съществуват смекчаващи обстоятелства; контрацепцията
също е неморална, когато бива използвана за насърчаване на блудство
и прелюбодеяние. Съществува по-малко съгласие между източноправославните автори
по въпроса за контрацепцията в пределите на брака за честотата на ражданията (възрастовата разлика
между децата) и ограничаване на броя им. Повечето автори, обаче, подчертават
тайнственото естество на брака и неговото място в рамките на християнската
антропология, съблюдавайки сексуалните отношения на съпруга и съпругата като
един от аспектите на взаимно израстване в любовта и единството. Този подход
лесно се адаптира към една етична позиция, която не само би позволила, но и
наложила сексуалните отношения на съпрузите за тях самите като израз на взаимна
любов. Подобно схващане поддържа използването на противозачатъчни
средства и практики с цел честота и ограничаване броя на децата, така че да се позволи по-голяма
свобода на двойката в изразяването на взаимната им любов."
Нека сравним това био-етично становище с
католическото учение на Humanae Vitae (рус.). Ние приканваме
да се прочете Humanae Vitae (англ., исп., нем., фр., ) и да се проследи кое е истинско за Христа
и Светия Дух. Реалността е такава, че до 1933г. всички християни (католици, източноправославни и протестанти)
учеха, че всички форми на
противозачеване са противопоказни и погрешни. Църковните свети отци са пределно ясни в това отношение. Първите
християнски конфесии, които изоставиха това предание, са англиканите (през
1933г.), скоро последвани от всички останали протестанти. След това, през
1960г., източноправославните склониха на секуларния глас на света и също
започнаха да благославят контрацепцията. Това е принципно отклонение от Апостолското предание; и понастоящем единствено
католическата общност стои здраво в повелите на апостолите по този въпрос. Това
е трагедия за източноправославните християни, които измениха на Преданието по
този начин. Нека обърнем внимание на учението, което светите отци ни завещаха:
Св. Климент Александрийски, 191г.
Педагог, 2:10
"Поради своята божествена институция за размножение на човешкия род, семето не трябва да бъде напразно изхвърлено, нито да бъде повредено, нито да бъде изгубено или прахосано. Всяко сношение трябва да бъде отворено за нов живот, иначе се причинява вреда на природата."
Лактанций Северноафрикански, 307г.
Божествени поучения, 6:23
"Бог ни даде очи не за да виждаме и да желаем удоволствие, но за да виждаме делата, които да извършим за нуждите на живота; също така възпроизводните органи на човешкото тяло сме получили да нямат друга цел, освен раждането на поколение."
Св. Епифаний Кипърски, IV век
Панарион срещу ересите, 25:2
"[Някои египетски еретици] упражняват дела по гениталиите и детеродните си органи и така пречат на зачеването на деца. Не за да възпроизведат потомство, но, за да задоволят похотта си, са готови на всяка поквара."
Августин Блажени, 388г.
За етиката на манихейците, 18:65
"Това доказва, че вие [манихейците] одобрявате да имате съпруга не заради потомството, но заради удовлетворяване на страстта. В брака, както се казва в брачния закон, мъжът и жената се свързват в едно заради последващо поколение. Следователно всеки, който слага сношението за предимство пред раждането на деца, възпрепятства брака и прави от жената не съпруга, а наложница, която за няколко подаръка се присъединява към мъжа, за да удовлетвори страстта му."
Св.Йоан Златоуст, 391г.
Беседи по Евангелието на Матей, 28:5
"... на всички е известно, че обхванатите от недъга на сребролюбието се отегчават от старостта на баща си, а приятното и желано чедородие считат за тежко и несгодно. Мнозина поради това намират удоволствие в бездетството, правят своето естество безплодно, не само като умъртвяват новородените, но и като не им дават да се зародят."
Св.Кесарий Арлски, 522г.
Проповеди, 1:12
"Кой е онзи, който не би отбелязал грижовно, че никоя жена не може да изпие отвара, за да не зачене или осъди [на смърт] природата в себе си, която Бог е пожелал да сътвори? Колкото и често да би могла да зачене или да роди, върху толкова и убийства тя би имала вина и, ако не би се покаяла благоприятно, тя би била осъдена на вечна смърт в пъкъла. Ако жена не желае да има деца, нека влезе в благочестиво съглашение с мъжа си, защото целомъдрието е единствената пожелана безплодност за една християнка."
Св. Климент Александрийски, 191г.
Педагог, 2:10
"Поради своята божествена институция за размножение на човешкия род, семето не трябва да бъде напразно изхвърлено, нито да бъде повредено, нито да бъде изгубено или прахосано. Всяко сношение трябва да бъде отворено за нов живот, иначе се причинява вреда на природата."
Лактанций Северноафрикански, 307г.
Божествени поучения, 6:23
"Бог ни даде очи не за да виждаме и да желаем удоволствие, но за да виждаме делата, които да извършим за нуждите на живота; също така възпроизводните органи на човешкото тяло сме получили да нямат друга цел, освен раждането на поколение."
Св. Епифаний Кипърски, IV век
Панарион срещу ересите, 25:2
"[Някои египетски еретици] упражняват дела по гениталиите и детеродните си органи и така пречат на зачеването на деца. Не за да възпроизведат потомство, но, за да задоволят похотта си, са готови на всяка поквара."
Августин Блажени, 388г.
За етиката на манихейците, 18:65
"Това доказва, че вие [манихейците] одобрявате да имате съпруга не заради потомството, но заради удовлетворяване на страстта. В брака, както се казва в брачния закон, мъжът и жената се свързват в едно заради последващо поколение. Следователно всеки, който слага сношението за предимство пред раждането на деца, възпрепятства брака и прави от жената не съпруга, а наложница, която за няколко подаръка се присъединява към мъжа, за да удовлетвори страстта му."
Св.Йоан Златоуст, 391г.
Беседи по Евангелието на Матей, 28:5
"... на всички е известно, че обхванатите от недъга на сребролюбието се отегчават от старостта на баща си, а приятното и желано чедородие считат за тежко и несгодно. Мнозина поради това намират удоволствие в бездетството, правят своето естество безплодно, не само като умъртвяват новородените, но и като не им дават да се зародят."
Св.Кесарий Арлски, 522г.
Проповеди, 1:12
"Кой е онзи, който не би отбелязал грижовно, че никоя жена не може да изпие отвара, за да не зачене или осъди [на смърт] природата в себе си, която Бог е пожелал да сътвори? Колкото и често да би могла да зачене или да роди, върху толкова и убийства тя би имала вина и, ако не би се покаяла благоприятно, тя би била осъдена на вечна смърт в пъкъла. Ако жена не желае да има деца, нека влезе в благочестиво съглашение с мъжа си, защото целомъдрието е единствената пожелана безплодност за една християнка."