Дева Мария посещава човечеството


В хода на историята Блажената Дева посещава човешкия род на различни места по света. Kакво иска да ни каже?

В по-голямата си част от Марийните явления само един или двама, обикновено деца, съобщават, че са видели Пресвета Богородица, които в началото я описват като Дама (Госпожа). Има и изключения, като това в Зейтун, Египет, където хиляди от различни християнски конфесии свидетелстват, че са я видели.

Според учението на Католическата Църква епохата на „общественото откровение” е приключила със смъртта на последния апостол. Тогава, ако едно Марийно явление се признае за автентично от легитимните църковни власти, се счита за „частно откровение”. Във връзка с такива откровения в Катехизиса на Католическата църква четем:
„В течение на вековете са се появили откровения, наречени „частни”, някои от които са били признати от църковния авторитет. Те обаче не принадлежат към хранилището на вярата. Тяхната роля не се състои в това да „подобрят” или да „допълнят” окончателното Откровение на Христа, а да помогнат то да се живее по-пълноценно в определена историческа епоха. Ръководено от учителната власт на Църквата, чувството на верните умее да оценява и да приема в тези откровения това, което представлява едно истинско насърчение на Христа и на неговите светци към Църквата. Християнската вяра не може да приеме „откровения”, които претендират да превъзхождат или да поправят Откровението, чийто завършек е Христос. Такива са случаите с някои нехристиянски религии и с някои наскоро появили се секти, които се основават на подобни „откровения”.” (ККЦ 67)

След задълбочено проучване съгласно конкретни нормативи, изложени от Конгрегацията за доктрината на вярата, Църквата потвърждава автентичното явление като „добро е за вярване”, но това вярване не е задължително за божествената вяра.
Светият престол официално е одобрил най-малко 13 явявания на Пресветата Дева включително тези в Гуадалупе (Мексико), Сент-Етиен-ле-Ло (Франция), Париж (Франция), Ла-Салет (Франция), Лурд (Франция), Фатима (Португалия), Понмен (Франция), Борен (Белгия), Баньо (Белгия). Други явявания са били одобрени от поместната църква, като например това в Чемпиън (Уисконсин) от 19-ти век е признато през 2010г. 20-ти век е богат на Марийни явления – от най-известното в Лурд до по-малко популярните в Кибехо (Руанда) и Акита (Япония). Защо явленията ѝ доближават наши дни и зачестяват все повече?

Отец Рене Лорентин, световноизвестен мариолог, е пропътувал света, проучвайки всички тези събития. Преди няколко години той казва, че вярва, че множеството зачестили видения са спешен (urgent) призив към света, отправил се към самоунищожение. „В днешно време има много сериозни и тежки случаи и ситуации, така че има много причини, заради които Девата да се яви и да ни предупреди.” – казва той. „Тя говори глобално за моралните рискове, за либералната сексуална безнравственост и за материализма. Светът е отхвърлил Бога и тихо и спокойно се оставя на греха. Сякаш седим на клон, който режем сами. Сега ние преживяваме последствията. Светът разрушава себе си от последствията на греха и ние не можем да се измъкнем от него сами. Затова Пресвета Богородица ни призовава да се обърнем към същественото. Тя иска от нас молитва и обръщане, казвайки ни, че Бог съществува и че трябва да се обърнем към Него. Само при Него ще намерим нашата свобода и нашето освобождение.” Какво Преблажената Девица иска да ни съобщи чрез своите посещения? В едно интервю през 2008г. отецът споделя, че посланията се различават, но в същото време остават единодушни, „понеже те представляват едно просто ехо на Евангелието, приканвайки ни към молитва, към обръщане, към покаяние, към пост, към четене на Св.Писания, в различни начини според времената и пророческото откровение на отделното индивидуално послание, но без да се излиза от учението на Църквата.” Чудесата и изцеленията често придружават Марийните явления, но те не са водещи. Когато Блажената Богородица се явява, нейната основна цел е да води децата си към Иисус Христос.

Седем явления на Дева Мария, която посещава човешкия род:

Лурд (Франция), 1858
Света Богородица се явява на 14-годишната Бернадет Субиру общо 18 пъти в пещерата Масабиел. Девата поиска от Бернадет да каже на свещениците да построят параклис на това място и ѝ показа извор, от чиито чудотворни води се изцериха мнозина. Когато накрая Бернадет пита Госпожата коя е, Девицата ѝ отговаря: Аз съм Непорочното Зачатие.

Фатима (Португалия), 1917
Дева Мария се явява на три пастирчета – на Лусия и нейните братовчеди Франциско и Ясинта, на 13 май в долината Кова дИрия. Там тя говори за болката на един свят, разкъсан от войни и революции, и призовава към молитва, покаяние и изкупително страдание. Пророческите послания, познати като тайни, бяха също поверени на децата, които да споделят с Църковните власти. Мария казва на човеците чрез пастирчетата да молят Светата броеница по-често, казвайки: „Чрез броеницата, вие можете да спирате войните.” В неделята на 13 октомври 1917г. „Слънчевото чудо” е било видяно от порядъка на 30 до 100 хиляди зрители.

Акита (Япония), 1973-1981
Света Дева Мария се явява на конвертиралата от будизма сестра Агнес Сасагава. Посланието от Акита, което се свързва и с чудотворна икона на Пресветата, казва, че е дълбоко свързано с Фатима и предупреждава за предстоящи изпитания за Църквата. Явленията, макар и одобрени само от поместната църква, не са отхвърлени от Вселенската.

Бетания (Венецуела), 1976-1988
Пресветата Божия Майка се явява на Мария Есперанца Медано (съпруга, майка и баба) с прозвището Мария, Девица и Майка, Утешителка на всички хора и народи. По време на едно от тези явления са присъствали 150 души, които свидетелстват, че са видели Госпожата. Явленията в Бетания са припознати от местните църковни власти, но Светият престол все още няма официална позиция по тях. През 2010г. епархия Метухен отваря процес за беатификация и канонизация на Божията рабиня Мария Есперанца.

Кибехо (Руанда), 1981-1986
Дева Мария, малко преди геноцидът в Руанда, се явява на три девойки: Алфонсина Мумереке, Наталия Укамазимпака и Мария-Клара Муканганго. Тя моли за пост, усърдна молитва и обръщане. И други младежи твърдят, че са получили послания от Света Богородица, но само явленията на тях трите са припознати от поместната църква. В светилището в Кибехо Света Мария е почитана като Нашата Пресвета Богородица на Скърбите.

Чампиън (Уисконсин, САЩ), 1859
Дева Мария се явява на младата имигрантка Адел Бриз. Тя я призовава да „събере децата в тази дива страна и да ги научи на Спасението.” През 2010г. явленията бяха одобрени от епископа на Грийн Бей и на мястото им е построено за поклонение светилището „Богородица на добрата надежда”.

Зейтун (Египет), 1968-1970 – Одобрено явление само от Коптската ориенталоправославна църква
Пресвета Богородица се явява в коптската църква „Света Мария” на тълпата, наброяваща над 250 хиляди души – католици, ориенталоправославни, източноправославни, протестанти, мюсюлмани и невярващи. Никакви послания не са обявени на това явление. Заради това, че явлението се е случило в коптски дохалкидонски диоцез, неговото одобрение за почитане се приписва на коптския патриарх Кирилос VI.