Господнята воля
за войнстващата Църква е да бъде йерархически оглавявана от един както по апостолско време, така и до
свършека на света.
Само на един Господ:
- промени името и го нарече „твърда скала”, имащ определено служение (Лк 6:14);
- каза, че ще построи Църквата Си върху предаденото му свише учение, над която портите адови няма да надделеят (Мт 16:18);
- даде Небесните ключове (Мт 16:19);
- обеща, че вярата му няма да оскъднее (Лк 22:32);
- заръча да утвърждава останалите в единството на вярата (Лк 22:32);
- повери цялото стадо, а останалите нарече „тия” (Йо 21:15-17);
- предаде волята Си Църквата да кръщава езичниците и така да благовести на целия свят (Деян 10 и 11);
- позволява да говори от името на цялата Църква (Деян 1, 2, 3, 4, 5, 8, 15).
Апостолите
са описвали йерархията на ранната Църква по следния начин: „Петър и онези,
които бяха с него” (Лк 8:45), „Петър и другите” (Деян 2:37), „Петър и апостолите”
(Деян 5:29), „Петър и единайсетте” (1 Коринтяни 15:5).
Свети Ефрем Сирин, Проповеди 4:1„Симоне, Мой ученико, Аз те направих основа на Светата Църква. Аз навреме те нарекох Петър, защото ти ще подкрепяш всички нейни здания. Ти ще надзираваш тези, които ще изградят на земята Църква за Мен. Ако те искат да изградят нещо лъжливо, ти, основата, ще ги порицаеш. Ти си главата и изворът, от който извират всички Мои учения.”
Свети Кирил Александрийски, Ефески вселенски събор, с.III„Няма съмнение, и фактически се е знаело през всички векове, че светият и най-блажен Петър, княз и глава на апостолите, стълб на вярата, основа на Вселенската църква, е получил ключовете на Царството от нашия Господ Иисус Христос, Спасителят и Изкупителят на човешкия род, и дадената нему мощ да връзва и развързва грехове, който от тогава и до днес, и завинаги, живее и съди чрез своите приемници. Светият и най-блажен папа римски, според тази заповед, е негов приемник и заема неговия престол.”
Свети Теодор Студит, Писмо до Невкратий 2:63„Свидетелствам сега пред Бога и човеците, че иконоборците се отвърнаха от Тялото Христово, от Върховния Римски престол, в който Христа положи ключовете на вярата, срещу който портите адови - аз имам предвид устата на еретиците - не надделяха и никога не ще надделеят до свършека на света, според обещанието на Онзи, Който не може да излъже. Нека блаженият и апостолически Римски папа се възрадва, задето изпълни делото на Петър.”
Свети Максим Изповедник, Писмо до губернатора Петър 91:144„Затова, ако някой не иска да бъде наречен еретик, нека не се стреми да угоди на този или на онзи, но нека побърза преди всичко да влезе в общение с Римския престол. Ако е в общение с него, той трябва да бъде признат от всички и навсякъде като верен и православен. Напразни са усилията на някой, който се опитва да ме убеди в православието на онзи, който, както самият него, отказва послушание на Негово Светейшество на най-святата Римска църква - която е Апостолическият престол.”