Светите отци за развода и второбрачието

Нищо, освен смъртта, не може да разруши действителността на едно валидно Тайнство Венчание, и изпаднали са в прелюбодейство онези, които, след като се разделят, встъпват във втори брак докато съпругът/ата им е още жив/а.
св. Йосиф Обручник
покровител на
всички женени

Самият Христос учи, че разводът е забранен, а второбрачието е грях. Това означава, че връзката (една плът) на действително венчално тайнство е неразрушима, освен при смъртта на единия. Клаузата за изключение (Матей 19:9) при „porneia” не означава, че единият от съпрузите е изневерил по време на брака - Христос не каза „moicheia”, а отнася това изключение до блудството (разврат), до конкретно нарушение на природата (обикновено неискрено и нечисто), с което от своя страна, разглеждайки се разширително, Светата Католическа църква позволява анулиране, сиреч Тайнството Венчание никога не се е състояло.

св. Присцила (Приска)
покровител на
добрите бракове
Св.Ерм, II век
„Пастирът” на Ерм, 2:4:1:6
„И аз му казвам [на Ангела на покаянието]: „Тогава, господине, какво съпругът да направи, щом жена му продължава с порочните си действия?” И той каза: „Съпругът трябва да я остави и да остане сам. Но ако се разведе и се ожени за друга – той също прелюбодейства.”

Под „развод” светията, брат на папа св.Пий I, има предвид раздяла на съпрузите, а не прекратяване на брачното свързване, т.е. разрушаването на тази „една плът”. 

Св.Юстин Мъченик, II век
Апология, 1:15
св. Генголф Бургундски
покровител на
нещастните съпрузи
„Според нашия Учител (Иисус Христос), точно както грешници, които сключват втори брак, въпреки че е в съответствие с човешките закони, по същия начин те са грешници, които с похотливи желания гледат една жена. Той отхвърля не само онзи, който действително извършва прелюбодеяние, но дори и онзи, който само пожелава да го извърши. Защото не само нашите действия се проявяват пред Бога, но дори и нашите помисли.”

Св.Атинагор Атински, II век
Молба за християните, 33
св. Моника
покровител на съпругите,
на майките вдовици и на
проблемните бракове
„Защото ние отделяме внимание не на изучаването на думи, а на проявлението и учението на дела: че човек трябва да остане или както е роден, или да се задоволи с един брак; защото втори брак е прелюбодейство. Защото който остави жена си, казва Той, и се ожени за друга, извършва прелюбодеяние; не му е позволено на мъж да я отпрати, щом е прекратил девството ѝ, нито да се ожени отново. Защото онзи, който се освободи от първата си жена, та дори да е мъртва, е прикрит прелюбодеец, отбивайки Божията ръка, защото в началото Бог създаде един мъж и една жена, разтапяйки най-строгото единство на плът с плът, съставено за сношението на рода.”

Св.Климент Александрийски, III век
Стромати, 2/23
св. Томас Мор
покровител на
проблемните бракове
„Сега, когато Писанието съветва за брака, и не позволява освобождаване от неговия съюз, изрично се съдържа в закона, че ти не трябва да оставяш жена си, освен по причина на блудство; и се смята за прелюбодейство бракът на разделения, докато другият е още жив. Да не се натъкмява и декорира съпругата отвъд онова, в което я превръща, освобождавайки я от клеветническо подозрение, докато тя самата се посвещава усърдно на молитви и моления; избягвайки честите напускания на дома и затваряйки я възможно най-далеч от всичко, не свързано с нея, и смятайки, че домакинството е много по-значително от безочливата маловажност. Който вземе оставена жена, казано е, извършва прелюбодейство; и който напуска жена си, я прави прелюбодейка, сиреч, принуждава я да извърши прелюбодеяние. И не само онзи, който я оставя, е виновен за това, но и онзи, който я взима, давайки възможност на жената да греши; защото, да не я бе взел, тя би се върнала при съпруга си. Тогава, какво е законът? [Лев 20:10 ; Вт 22:22] За да провери пламенността на страстите, заповядва прелюбодейката да бъде убита, щом биде осъдена в това; а ако е от семейство на свещеник – да бъде предадена на пламъците. [Лев 21:9] И прелюбодеятелят също да бъде убит с камъни, но не на същото място, за да не би и смъртта им да стане обща. А законът не е в противоречие с Евангелието, но е в съгласие с него. Как би могло да е различно, щом Един Господ е автор и на двете. Онази, която извършва блудство, живее в грях, и е мъртва за заповедите; но покаялата се, бидейки сякаш родена отново от промяната на живота си, има възкресение на живота си; старата блудница е мъртва, и онази, която се възроди чрез покаянието, се е възвърнала отново към живота. Духът свидетелства за казаното на Езекиил, заявявайки, че Господ не желае смъртта на грешника, но желае неговото обръщане [Ек 33:11]. Така те биват убити с камъни; като чрез твърдостта на сърцето, мъртво за закона, на който не повярваха. Но за магьосница наказанието се увеличава, защото на който много е дадено, много и ще се изисква [Лк 12:18].”

Св.Йоан Златоуст, IV век
Тълкуване на Евангелието от Матея, Беседа 17, 4
св. Аделхайд Бургундска
покровител на
вторите бракове
„Освен това, Христос още и по друг начин направил лек закона относно развода – именно като допуснал развод само по една причина: „освен поради блудство”. Но и в този случай Той имал за цел целомъдрието. Действително, ако Той би позволил на мъжът да държи в своя дом такава жена, която е живяла с мнозина, пак би се появило прелюбодеяние.”

Св.Василий Велики, IV век
Писмо до Амфилохий Иконийски, 199
„Мъж, който остави жена си и отиде при друга, е самият прелюбодеец, защото я прави да прелюбодейства; и жената, която живее с него, е прелюбодейка, защото е направила мъжа на друга жена да дойде при нея… Жената, която живее с прелюбодеец, е прелюбодейка през цялото време. Жената, която е била изоставена от мъжа си, трябва, по мое мнение, да си остане така. Господ казва: „Ако някой напусне жена си, спасявайки я дори заради блудство, той я прави да прелюбодейства”, и така, наричайки я прелюбодейка, Той я изключва от сношение с друг мъж. Защото, как може мъж да не бъде виновен като е причинил прелюбодейство, и как жената да бъде без вина, когато е наречена прелюбодейка от Господа, защото се сношава с друг мъж? Мъж, който се жени за жената на друг мъж, която е била отнета от него, ще бъде обвинен в прелюбодейство.”

Блажени Августин, IV век
За Благото на брака, 2/406
св. Рита Кашийска
покровител на
проблемните бракове
и на родителите

"Дори от съюза на двамата, на мъжа и жената, бракът носи някои тайнствени характеристики, които не могат да се разтрогнат и освободят, освен при смъртта на единия от тях."

Св.Йероним Стридонски, V век
Избрани писма, 6/110
"[съпругата има право да напусне мъжа си, заради прелюбодеяние или блудодеяние,] но той все още е неин съпруг и, докле все още е жив, тя не може да се омъжи за друг." 

Св. Инокентий I, папа Римски, V век
Писмо до Екзуперий, 12
св. Валентин Тернийски
покровител на
щастливите бракове
и на сгодените
„Практиката се спазва от всички за това, че се определя жена като прелюбодейка, когато се омъжва втори път, докато нейния съпруг е все още жив, и разрешение за покаяние не се дава, докато един от двамата не умре.”

--------------------------

Мт 19:9
"Който напусне жена си, освен поради блудство, и се ожени за друга, той прелюбодействува."
"Λέγω δὲ ὑμῖν ὅτι ὃς ἂν ἀπολύσῃ τὴν γυναῖκα αὐτοῦ, μὴ ἐπὶ πορνείᾳ, καὶ γαμήσῃ ἄλλην, μοιχᾶται."