Нищо,
освен смъртта, не може да разруши действителността на едно валидно Тайнство Венчание, и
изпаднали са в прелюбодейство онези, които, след като се разделят, встъпват във втори
брак докато съпругът/ата им е още жив/а.
св. Йосиф Обручник покровител на всички женени |
Самият
Христос учи, че разводът е забранен, а второбрачието е грях. Това означава, че
връзката („една плът”) на действително венчално тайнство е неразрушима, освен при смъртта на
единия. Клаузата за изключение (Матей 19:9) при „porneia” не означава,
че единият от съпрузите е изневерил по време на брака - Христос не
каза „moicheia”, а отнася това изключение до блудството (разврат), до конкретно нарушение на природата (обикновено неискрено и нечисто), с което от своя страна, разглеждайки се разширително, Светата Католическа църква позволява анулиране, сиреч Тайнството Венчание никога не се е състояло.
„Пастирът” на
Ерм, 2:4:1:6
„И
аз му казвам [на Ангела на покаянието]: „Тогава, господине, какво съпругът да направи, щом
жена му продължава с порочните си действия?” И той каза: „Съпругът трябва да я
остави и да остане сам. Но ако се разведе и се ожени за друга – той също
прелюбодейства.”
Под „развод”
светията, брат на папа св.Пий I, има предвид
раздяла на съпрузите, а не прекратяване на брачното свързване, т.е. разрушаването на
тази „една плът”.
Св.Юстин
Мъченик, II век
„Според
нашия Учител (Иисус Христос), точно както грешници, които сключват втори брак,
въпреки че е в съответствие с човешките закони, по същия начин те са грешници,
които с похотливи желания гледат една жена. Той отхвърля не само онзи, който действително извършва прелюбодеяние, но дори и онзи, който само пожелава да го
извърши. Защото не само нашите действия се проявяват пред Бога, но дори и
нашите помисли.”
Св.Атинагор
Атински, II век
Молба за
християните, 33
св. Моника покровител на съпругите, на майките вдовици и на проблемните бракове |
„Защото
ние отделяме внимание не на изучаването на думи, а на проявлението и учението
на дела: че човек трябва да остане или както е роден, или да се задоволи с един
брак; защото втори брак е прелюбодейство. Защото който остави жена си, казва
Той, и се ожени за друга, извършва прелюбодеяние; не му е позволено на мъж да я
отпрати, щом е прекратил девството ѝ, нито да се ожени отново. Защото онзи,
който се освободи от първата си жена, та дори да е мъртва, е прикрит
прелюбодеец, отбивайки Божията ръка, защото в началото Бог създаде един мъж и
една жена, разтапяйки най-строгото единство на плът с плът, съставено за
сношението на рода.”
Св.Климент
Александрийски, III век
„Сега,
когато Писанието съветва за брака, и не позволява освобождаване от неговия
съюз, изрично се съдържа в закона, че ти не трябва да оставяш жена си, освен по
причина на блудство; и се смята за прелюбодейство бракът на разделения, докато
другият е още жив. Да не се натъкмява и декорира съпругата отвъд онова, в което я
превръща, освобождавайки я от клеветническо подозрение, докато тя самата се
посвещава усърдно на молитви и моления; избягвайки честите напускания на дома и
затваряйки я възможно най-далеч от всичко, не свързано с нея, и смятайки, че
домакинството е много по-значително от безочливата маловажност. Който вземе
оставена жена, казано е, извършва прелюбодейство; и който напуска жена си, я
прави прелюбодейка, сиреч, принуждава я да извърши прелюбодеяние. И не само
онзи, който я оставя, е виновен за това, но и онзи, който я взима, давайки
възможност на жената да греши; защото, да не я бе взел, тя би се върнала при
съпруга си. Тогава, какво е законът? [Лев 20:10 ; Вт
22:22] За да провери пламенността на страстите, заповядва
прелюбодейката да бъде убита, щом биде осъдена в това; а ако е от семейство
на свещеник – да бъде предадена на пламъците. [Лев
21:9] И прелюбодеятелят също да бъде убит с камъни, но не
на същото място, за да не би и смъртта им да стане обща. А законът не е в
противоречие с Евангелието, но е в съгласие с него. Как би могло да е различно,
щом Един Господ е автор и на двете. Онази, която извършва блудство, живее в
грях, и е мъртва за заповедите; но покаялата се, бидейки сякаш родена отново от
промяната на живота си, има
възкресение на живота си; старата блудница е мъртва, и онази, която се възроди
чрез покаянието, се е възвърнала отново към живота. Духът свидетелства за
казаното на Езекиил, заявявайки, че Господ не желае смъртта на грешника, но
желае неговото обръщане [Ек 33:11]. Така те биват убити с камъни; като чрез твърдостта на
сърцето, мъртво за закона, на който не повярваха. Но за магьосница наказанието
се увеличава, защото на който много е дадено, много и ще се изисква [Лк 12:18].”
Св.Йоан
Златоуст, IV век
Тълкуване на
Евангелието от Матея, Беседа 17, 4
св. Аделхайд Бургундска покровител на вторите бракове |
„Освен
това, Христос още и по друг начин направил лек закона относно развода – именно
като допуснал развод само по една причина: „освен поради блудство”. Но и в този
случай Той имал за цел целомъдрието. Действително, ако Той би позволил на мъжът
да държи в своя дом такава жена, която е живяла с мнозина, пак би се появило
прелюбодеяние.”
Св.Василий
Велики, IV век
Писмо до
Амфилохий Иконийски, 199
„Мъж,
който остави жена си и отиде при друга, е самият прелюбодеец, защото я прави да
прелюбодейства; и жената, която живее с него, е прелюбодейка, защото е
направила мъжа на друга жена да дойде при нея… Жената, която живее с
прелюбодеец, е прелюбодейка през цялото време. Жената, която е била изоставена
от мъжа си, трябва, по мое мнение, да си остане така. Господ казва: „Ако някой
напусне жена си, спасявайки я дори заради блудство, той я прави да
прелюбодейства”, и така, наричайки я прелюбодейка, Той я изключва от сношение с
друг мъж. Защото, как може мъж да не бъде виновен като е причинил
прелюбодейство, и как жената да бъде без вина, когато е наречена прелюбодейка
от Господа, защото се сношава с друг мъж? Мъж, който се жени за жената на друг
мъж, която е била отнета от него, ще бъде обвинен в прелюбодейство.”
Блажени Августин, IV век
За Благото на брака, 2/406
"Дори
от съюза на двамата, на мъжа и жената, бракът носи някои тайнствени
характеристики, които не могат да се разтрогнат и освободят, освен при
смъртта на единия от тях."
Св.Йероним Стридонски, V век
Избрани писма, 6/110
"[съпругата има право да напусне мъжа си, заради прелюбодеяние или блудодеяние,] но той все още е неин съпруг и, докле все още е жив, тя не може да се омъжи за друг."
Блажени Августин, IV век
За Благото на брака, 2/406
св. Рита Кашийска покровител на проблемните бракове и на родителите |
Св.Йероним Стридонски, V век
Избрани писма, 6/110
"[съпругата има право да напусне мъжа си, заради прелюбодеяние или блудодеяние,] но той все още е неин съпруг и, докле все още е жив, тя не може да се омъжи за друг."
Св. Инокентий I, папа Римски, V век
Писмо до
Екзуперий, 12
св. Валентин Тернийски покровител на щастливите бракове и на сгодените |
--------------------------
Мт 19:9
"Който напусне жена си, освен поради блудство, и се ожени за друга, той прелюбодействува."
"Λέγω δὲ ὑμῖν ὅτι ὃς ἂν ἀπολύσῃ τὴν γυναῖκα αὐτοῦ, μὴ ἐπὶ πορνείᾳ, καὶ γαμήσῃ ἄλλην, μοιχᾶται."