Доказателства за първенството на Петър


Библейски примери 

  • След Христос Петър се споменава повече пъти в Библията от който и да било друг апостол (152 пъти).
  • Апостол Петър става и говори от името на другите апостоли (Евангелие от Матея 19:27; Деяния 1:15, 2:14).
  • Той стои изправен при създаването на църквата на Петдесетница, за да я води (Деяния 2:14). 
  • За Христовите ученици се говори като за 'Петър и апостолите', 'Петър и останалите' (Деяния 2:37, 5:29).
  • На Петър е дадена властта да прощава грехове преди всички други апостоли (Евангелие от Матея 16:19).
  • Когато се изброяват апостолите, (с малки изключения) Петър винаги е първи (Евангелие от Матея 10:1-4; Евангелие от Марка 3:16-19; Евангелие от Лука 6:14-16; Деяния 1:13) - а понякога се казва просто 'Петра и ония, които бяха с него' (Евангелие от Лука 9:32).
  • Апостол Йоан тича и пръв стига до гроба Господен, но се спира и не влиза. Той чака и оставя апостол Петър да влезе пръв (Евангелие от Йоана 20:4-6).
  • Иисус дава на Симон ново име - Петър. Това е нещо много необичайно, особено като имаме предвид, че 'камък' (на арамейски kephas) дори не е било име по онова време. Иисус не прави това, за да даде на апостол Петър странно ново име, а именно за да покаже неговия статут между апостолите. Винаги, когато Господ променя нечие име, Той променя и неговия статут. Такъв е примерът и с Аврам, чието име Господ променя на Авраам. Това се вижда от Евангелие от Матея 16:18 - "и Аз ти казвам: ти си Петър, и на тоя камък ще съградя църквата Си, и портите адови няма да ѝ надделеят". Подобни са цитатите и в Евангелие от Марка 3:16, където "Симона, комуто даде име Петър" е споменат пръв от апостолите, и в Евангелие от Иоана 1:42 - "...ти си Симон, син Ионин; ти ще се наречеш Кифа (което значи Петър - камък)".
  • Петър е един от тримата апостоли (заедно с Иаков и Иоан), които придружават Христа при особени случаи като възкресяването дъщерята на Иаира, началника на синагогата (Евангелие от Марка 5:37; Евангелие от Лука 8:51); Преображението Господне (Евангелие от Матея 17:1; Евангелие от Марка 9:2; Евангелие от Лука 9:28); в Гетсиманската градина (Евангелие от Матея 26:37; Евангелие от Марка 14:33).
  • В няколко случая Христос дава първенство на апостол Петър пред всички други апостоли: Той влиза в кораба на апостол Петър в Генисаретското езеро, за да поучава народа, събрал се на брега (Евангелие от Лука 5:3); когато Иисус ходи по водата, апостол Петър е единственият, който моли за позволение да отиде при Него по водата (Евангелие от Матея 14:28-31); Иисус изпраща Петър да хване рибата, в чиято уста Петър намира статир, за да плати определения данък за храма (Евангелие от Матея 17:24-27). 
  • В Евангелие от Иоана 21:15 Иисус пита Петър дали го обича "повече, отколкото тия", имайки предвид другите апостоли. По този начин Иисус отделя Петър като лидер на другите апостоли.
  • В Деяния на светите апостоли, глава 1, 2, 3, 4, 5, 8, 15 никой не поставя под съмнение авторитета на Петър да говори от името на Църквата, да анатемосва и да разрешава доктринални спорове. Петър е камъкът, върху който е изградена Църквата, който 'пасе' Иисусовите 'овци' и чиято вяра няма да отслабне.
  • Евангелие от Лука 22:31-32: "И рече Господ: Симоне, Симоне! Ето, сатаната поиска да ви сее като пшеница; но Аз се молих за тебе, да не оскъднее вярата ти; и ти някога, кога се обърнеш, утвърди братята си."Иисус вижда, че сатаната иска да 'сее като пшеница' (да разделя) апостолите, но се моли специално за Петър, за да бъде твърд във вярата си и да бъде сила и опора за другите апостоли

Признавал ли е апостол Павел първенството на апостол Петър?
Четем цялата първа глава на посланието до галатяните: http://www.pravoslavieto.com/bible/nz/gal.htm

Много от слушателите на ап. Павел, подлъгвани от люде с користни цели, не приемали заръките му за достоверни и се съмнявали, че е истински Христов ученик както 12-те апостоли, а го възприемали като просто един ученик на апостолите. И още повече като аргумент изнасяли неговата история как в началото е преследвал християните. Това предизвиква раздразнение у равноапостола по много причини, най-вече, разбира се, защото еретици развращават народа, противопоставяйки и изопачавайки думите му спрямо тези на останалите апостоли, а всъщност без да има несъответствие помежду им. Подразнил се също, че трябва сега да им се доказва, да се обяснява на човеци. Смирението при него, разбира се, взима превес и той им разказва набързо важните неща, които имат смисъл в убеждението, без да изпада в подробности: откъде е тръгнал, през къде е минал, с кого се е видял. Завършва краткия си пътепис, споменавайки авторитета в апостолската колегия. Кой е бил за него този авторитет?
"Слушали сте за някогашното мое поведение в юдейството, че аз прекомерно гонех Божията църква и я разорявах ... но Бог благоволи да открие в мене Своя Син ... за да благовестя ... аз веднага се не съветвах с плът и кръв, нито възлязох в Йерусалим при ония, които преди мене бяха апостоли, но отидох в Арабия ... но подир три години възлязох в Йерусалим да се видя с Петра, и преседях у него петнайсет дена ... А за това, що ви пиша, ето, пред Бога казвам, че не лъжа." 

На друго място ап.Павел съобщава за първенството на ап.Петър като, изброявайки диптихите, той го подрежда по възходящ ред непосредствено най-близо до нашия Господ Иисус Христос.
I Коринтяни 1:12 "А това казвам, защото един от вас дума: "аз съм Павлов", друг: "аз пък - Аполосов", трети: "аз съм Кифин", а друг: "аз пък - Христов".

На трето място ап.Павел, въпреки познанието му за Господнето Евангелие, апостола допуска грешка, но го прави това от съображение. Ние всички знаем, че жените мироносеци и Мария Магдалина са видели първо Възкръсналия Иисус Христос - Марко 16:9 ; Матей 28:9-10. Но св.ап.Павел, без да познава в пълнота детайлите и от съображенията за първенството, ни споделя "че (Христос) се яви на Кифа и след това на единайсетте;" I Коринтяни 15:4-5. (В противен случай Павел да не греши и наистина да е така. Но защо първо на Петър?)

В този ред на мисли, ето какво ни споделя светия евангелист и любим Христов ученик Иоан Богослов. Евангелие от Иоан 20:2-8:
"Затичва се (Мария Магдалина) тогава и дохожда при Симона Петра и при другия ученик, когото Иисус обичаше, и казва им: дигнали Господа от гроба, и не знаем, де са Го турили. Тогава излезе Петър и другият ученик, и тръгнаха за гроба. И двамата тичаха наедно; но другият ученик се затече по-бързо от Петра и пръв дойде на гроба. И като надникна, видя, че повивките стоят; ала не влезе в гроба. След него дохожда Симон Петър, влиза в гроба и вижда, че само повивките стоят [...] Тогава влезе и другият ученик, който пръв беше дошъл на гроба, и видя, и повярва..."
От тук ясно се вижда, че самият ап.Иоан, който пише за себе си в евангелието, не е влязъл в гроба първи, но е изчакал онзи, който има предимство в апостолската колегия - св.ап.Петър.

Светите отци за първенството на апостол Петър

Светите отци на Църквата, както и от съвременници на ранната църква, ясно показват, че свети апостол Петър винаги е бил смятан за камъка, върху който е изградена църквата Христова, че апостол Петър е основата на църквата, и че "Където е Петър, там е църквата. И където е Църквата, там няма смърт, но живот вечен." - казва свети Амвросий Медиолански в "Коментар върху дванадесетте Псалми Давидови" 40:30, 389г.


Тациан Сирийски - 170г. сл. Р. Хр.:
"Симон Кифа отговори и каза, 'Ти си Христос, Синът на Живия Бог.' Иисус отговаря и му казва: 'блажен си ти, Симоне, син Ионин, защото не плът и кръв ти откри това, а Моят Отец, Който е на небесата; и Аз ти казвам: ти си Петър, и на тоя камък ще съградя църквата Си, и портите адови няма да ѝ надделеят;" Диатесарон 23

Тертулиан - 220г.:
"Нима нещо беше скрито от Петър, който беше наречен Камък, на който (камък) беше изградена църквата; който получи ключовете от Царството Небесно, и властта да свързва и развързва на небето и на земята?" De Praescript Haeret

Свети Иполит Римски - 225г.:
"Петър, Камъкът на църквата..." - свети Иполит, цитиран от свети Теофан, n. 9, Galland, ii. p. 494
"Петър, Камъкът на вярата, когото Христос, нашият Господ, нарече блажен, учителят на църквата, първият сред учениците, който има Ключовете от Царството." Ex Fabricio, Op. Hippol. tom. ii. De Fine Mundi et de Antichristo, n.9

Свети Киприян Картагенски - ок. 246г.:
"Тъй като първо на Петър, върху когото Той изгради Църквата, и когото Той назначи и от когото показа, че трябва да извира единството..." - "Послания" LXXIIII

"Петър, на когото Господ поверява Своите овце да бъдат хранени и пазени, върху когото поставя основата на Църквата ..." De Habitu Virg
"Господ високо призовава всеки, който жадува, да иде и да пие от извора на живата вода, която изтича от Него. Къде трябва да иде жадният? При еретиците ли, които изобщо нямат нито извор, нито река от животворна вода, или при Църквата, която е една и по думите на Господа е основана на един, който е приел и ключовете от нея? Само тя пази и притежава цялата власт на своя Жених и Господ. Истинната, спасителната света вода на Църквата не се разваля, нито се осквернява, тъй като и самата Църква е неразрушима, чиста и целомъдрена." - Писмо 73

Свети Ефрем Сирин - 350-370г.:
"Симоне, мой ученико, Аз те направих основа на Светата Църква. Аз навреме те нарекох Петър, защото ти ще подкрепяш всички нейни здания. Ти ще бдиш (inspectio - букв. надзираваш) над тези, които ще изградят на земята Църква за Мен. Ако те искат да изградят нещо лъжливо, ти, основата, ще ги порицаеш. Ти си главата и изворът, от който извират всички Мои учения." - "Проповеди" 4:1
"Петър, който беше наречен Кифа (скала), който беше хванат на морския бряг и който получи свидетелството на Божествения Пастир, че 'на тази скала ще съградя църквата Си'" - Gr. De Sacred, Т.iiii
"Този камък, който Той постави, върху който да се препъне Сатаната; Сатаната от своя страна искаше да постави този камък на пътя на Господа, за да се препъне Той в него, когато Петър каза, 'милостив Бог към Тебе, Господи!' (Мт 16:22-23) - Sermo de Transfig. Dom., Sec. IV

Свети Иларий Пиктавийски - 356г.:
- "Блажени Симон, който след изповядването на Тайнството беше поставен за камъка-основа на Църквата и получи ключовете на Царството." - "За Троицата", 6:20
- "Петър, първият Изповедник на Сина Божи, Основата на Църквата, ..." Tract in Ps. CXXXI
- "И наистина, признанието на Петър получава заслужена отплата ... О! по Твое предназначение, с ново име, радостна основа на Църквата, и Камък, достоен за построяването на това, което ще разпръсне проклетия закон на адските порти!" - "Коментар върху Евангелие от Матея" C. XVI

Свети Кирил Йерусалимски - 363г.:
- "Нашият Господ Иисус Христос после стана човек, но многото не Го познаха. Но искайки да ни научи на това, което не знаем, след като събра учениците Си, Той попита, "за кого Ме човеците мислят - Мене, Сина Човечески?" (Мт 16:13) ... И докато всички мълчаха, тъй като не бе дадено на хората да знаят, Петър, най-първият сред апостолите, Върховният Вестител на Църквата, използвайки не свой език, но бидейки просветлен от Отца, Му каза: "Ти си Христос" и не само това, но и "Синът на Живия Бог". И благословение следва тези думи ... "и на тоя камък ще съградя църквата Си" (18)." - "Катехизис" XI, n.3

Свети Григорий Богослов - 370г.:
- "Вижте, че от учениците Христови, които всички са били велики и достойни, един е наречен Камък и му е поверена основата на Църквата." - T. I или XXXII
- "Петър, Първият сред апостолите, но той беше Камък ...." - T. II.
- "(Петър), този неразбит (несчупен, цял) Камък, който държеше ключовете." - "Поеми за морала", Т. II

Свети Григорий Ниски - 371г.:
- "Петър с цялата си душа отъждествява себе си с Агнеца; и, променяйки името му, и той е променен от Господа в нещо по-божествено. Вместо Симон, бидейки наречен и ставайки Камък, великият Петър не придобива тази благодат, напредвайки малко по малко, но изведнъж, слушайки брат си (Андрей), повярвал в Агнеца, и чрез вярата си беше направен съвършен, и, оставайки верен на Камъка, сам стана Петър." - "Проповеди", T. I. Hom XV in C. Cantic
- "Петър, най-здравият Камък, върху който Господ изгради Църквата Си." Alt. Or. De. S. Steph.

Свети Василий Велики - 371г.:
- "Домът Божий, който е Църквата на Живия Бог, основата, на която са светите планини (светите апостоли - б.пр.), тъй като тя е изградена върху апостолите и пророците. Една от тези планини беше Петър, върху който Камък Господ обеща да построи Църквата Си." - T. I. Comment. in Esai. C. II.
- "Душата на блажения Петър беше наречена благороден Камък ..." - "Проповеди" - Sermon 1 De Fide I.13

Свети Епифаний Кипърски - 385г.:
- "Блажени Петър, който за кратко отхвърли Бога, Петър, който беше първи сред апостолите, той, който стана между нас наистина здрав Камък, върху който се основава Вярата Божия, върху който Камък Църквата е по всякакъв начин построена." - "Срещу ересите"
- "Затова светите мъже са наричани храм Божий, защото Светият Дух обитава в тях; както свидетества първият между апостолите, този, който бе достоен за Божието благословение, защото Отецът му 'откри това' (Мт 16:17). ... Това беше подходящо, тъй като първият от апостолите, този здрав Камък, върху който е построена Църквата Божия и над която 'портите адови няма да ѝ надделеят' (Мт 16:18). 'Портите адови' са еретиците и тези, които създават ереси (heresiarchs). Тъй като по всякакъв начин вярата е утвърдена в него, който получи ключовете от Царството Небесно; който развързва на земята и свързва в рая. Тъй като в него се намират всички неуловими въпроси на вярата [...] И той чу от Господа "Петре, паси Моите агънца" (Ио 21:15); на него беше поверено стадото ('паси моите овци' - на гръцки в оригинал: управлявай); той върви напред, достоен за възхищение, във властта на своя Господар." - T. II. in Anchor., 9

Свети Амвросий Медиолански - 385г.:
- "Петър е наречен Камък, защото като камък, който не може да бъде поместен, той устоява и обединява множеството в едно цяло християнско здание." - "Проповед 4"
- "Христос е Камъкът, 'защото пиеха от духовния камък, който идеше подире им; а камъкът беше Христос' (I Коринтяни 10:4), и Той не отказа да дари тази титла дори на Своя ученик, за да може и той да бъде 'Петър', имайки от Камъка неизменното постоянство на здравата вяра." - Expos. in Luc.
- "(Христос) отговори и рече: 'ти си Петър, и на тоя камък ще съградя църквата Си ...'. Можеше ли тогава Той да не заздрави вярата на този, на когото, действайки от Своята свободна воля, Той даде Царството по този начин, провъзгласявайки го за основа на Църквата? - "Вярата" 4:5
- "На Петър Той казва: 'ти си Петър, и на тоя камък ще съградя църквата Си' (Мт 16:18). Където е Петър, там е църквата. И където е Църквата, там няма смърт, но живот вечен." - "Коментар върху дванадесетте Псалми Давидови" 40:30

Свети Астерий от Понт - 387г.:
- "Петър не си отива без отплата и възнаграждение; но беше провъзгласен за 'блажен' от наистина Блажения, и беше наречен Камък на вярата, основа и фундамент на Църквата Божия." - "Проповеди за апостолите Петър и Павел", Том II

Свети Йоан Златоуст - 387г.:
- "Самият Петър, Глава на Апостолите, Корона, Първият в Църквата, Приятелят на Христа, който получи откровение не от човек, а от Отца, както Господа свидетелства за него, казвайки: 'Блажен си' на точно този Петър, и като наричам Петър, аз наричам онази неразрушима скала, като здрава Основа, Великият Апостол, Първият от апостолите, Първият повикан по име, Първият, който се подчини и изповяда греховете си виновно… макар и да се отричаше от Господа" - T. II. Hom.
- "Петър, водачът на хора на Апостолите, Гласът на учениците, Стълб на Църквата, Твърдта на Вярата, Основа на изповеданието, Рибарят на вселената." T. III Hom
- "Петър, този водач на хора, този Глас на останалите апостоли, тази Глава на братството, този, поставения за цялата вселена, този Фундамент на Църквата." - In illud hoc Scitote
- "Петър, основата на Църквата, Корифея на апостолския хор, яростния обожател на Христа… този, който пробяга целия свят, който улови целия свят; този Свят Корифей на блажения хор, пламенният ученик, на когото бяха поверени ключовете на Рая, който получи духовно откровение. Петър, гласът на всичките Апостоли, Главата на асамблеята, Управника на света." - De Eleemos, III. 4; Hom. de decem mille tal. 3
- "В онези дни Петър бе изправен измежду апостолите (Деяния 15), бидейки и пламенен, и натоварен от Христа със стадото… той първи пристъпва с власт по въпроса, тъй като всичко бе положено в ръцете му; на когото Христос каза: "И ти, като се обърнеш, утвърди братята си!"" Hom. III Act Apost. Tom. IX.
- "Преминавайки своето падение, бе назначен за първи на Апостолите, затова Той каза: "Симоне, Симоне." Ps. CXXIX 2
- "Бог му позволи да падне, защото искаше да го издигне за водач на целия свят, така че, спомняйки си своето падение, да може да прости на онези, които ще преминат в бъдещето. И това, което казах, не е предположение, но да слушате Самия Христос, казващ: "Симоне, Симоне"  - Hom. quod frequenter conveniendum sit 5, cf. Hom 73, Ioanne 5
- "А защо тогава Той премина през другите, за да стигне до Петър, за да разговаря с него? (Йоан 21:15) Той бе избран един от Апостолите, и уста на учениците, и водач на хора. В тази връзка, Павел също се възкачи да го види него, а не другите, и преседя при него две недели (Гал 1, 18). Като утешение, да му покаже, че отсега нататък му се има доверие, като отричането вече е премахнато, Той възложи в ръцете му Председателството над цялото братство. И той не носи вече отричането, нито го укорява за минали дела, но му казва: "Ако Mе обичаш, председателствай братята си… и третия път Той му даде същото разпореждане, показвайки каква цена Той поставя над Неговите Собствени овци. И ако някой някога каже: Как тогава Яков получи трона на Йеруслаим? Аз бих му отговорил това, че Той назначи Петър за учител не на този трон, но за учител на целия свят." - Hom. LXXXVIII, n. 1, Tom. VIII

Свети Йероним - 393г.:
-
"Не само Христос е Камъкът, тъй като Той даде на апостол Петър да се нарича 'Камък'." - "Коментари върху Книгата на пророк Йеремия", 3:65"
- "Но какво общо има Павел с Аристотел? Или Петър с Платон? Понеже както последният (Платон) беше княз на философите, така първият (Петър) беше княз на апостолите: върху него беше здраво основана Църквата Божия, и нито потоп, нито буря могат да я разклатят." - "Срещу Пелагиянците" 1:14а
- "Но ти (Йовиний - еретик и противник на аскетиката) ще кажеш: 'върху Петър беше основана Църквата (Мт 16:18) [...] един от дванадесетте е избран да бъде техен глава, за да се избегне всеки повод за разделение." - "Срещу Йовиний" 1:26

Свети Августин - 410г.:
- "Тези жалки несретници, отказващи да признаят Петър като Камъка и да повярват, че Църквата е получила ключовете от Царството Небесно, са изгубили тези ключове от своите ръце." - Christian Combat
- "...Но защо! пръчката, отрязана от лозата, запазва формата си. Но от каква полза ѝ е тази форма, щом не живее (не се храни) от корена? Ела, братко, ако искаш да бъдеш присаден към лозата. Мъчително е да те гледаме как лежиш отрязан. Преброй епископите от епархията на Петър. И в този ред на отците виж кой кого наследява. Това е камъкът, над когото гордите порти адови няма да надделеят. Всички, които се радват в мир, съдят истинно." - Psalmus Contra Pertem Donati

Свети Кирил Александрийски - 424г.:
- "Той няма да бъде наричан повече Симон, упражнявайки над него властта да го управлява, понеже той е вече Негов. Но чрез име, подходящо за неговото същество, Той променя името му на Петър, от думата petra (камък); защото върху него Той след това ще основе Църквата Си." - "Коментар върху Евангелието от Иоана", T. IV.

- "Блажен си ти, не наричайки само, предполагам, Камък или нещо друго, намеквайки за името му, но непреклонната и здрава вяра на ученика, върху когото е основана и поставена без опасност да падне Църквата Христова." - "За Светата Троица"
- "Той обещава да основе Църквата Си, придавайки ѝ непреклонност, тъй като Той е Господ на силите (в смисъл 'устойчивостта'), и над нея Той поставя Петър като Пастир." - "Коментари върху Евангелие от Матея" ad.loc.

Свети Сечнайл - 444г.:
- "Верен в страх Господен, и във вяра непреклонен, върху него [свети Патрик], както върху Петър, [Ирландската] църквата е изградена; и апостолството му е възложено от Бога; и портите адови няма да надделеят над него." - "Химн във възхвала на свети Патрик", 3

Свети папа Лъв I - ок. 445г.:
- "Нашият Господ Иисус Христос ... е поставил основното Си поръчение върху блажения Петър, главният сред всички апостоли ... Той искаше този, който участва в Неговото неразделно единство, да бъде наречен с име, отговарящо на това, което той е: 'ти си Петър, и на този камък ще съградя църквата Си' (Мт 16:18), за да бъде основана сградата на вечния храм върху твърдия камък Петър, укрепявайки Църквата Си толкова сигурно, че нито човешкото безразсъдство да я връхлети, нито портите адови да ѝ надделеят.“ - "Писма", 10:1

Свети Евлогий Александрийски - ок. 581г.:
- "Нито на Йоан, нито на никой друг от апостолите нашия Спасител не каза: 'Ще ти дам ключовете на Небесното Царство', а само на Петър го каза." - Lib. II. Cont. Novatian. ap. Photium, Biblioth, cod. 280

Свети Григорий Двоеслов - ок. 600г.:
- "Кой може да не знае факта, че Светата Църква е укрепена здраво върху княза на апостолите, чиято твърдост на характера се простира и върху името му, за да бъде наречен той Петър като 'камъка', когато гласът на Истината казва: 'ще ти дам ключовете на царството небесно' (Мт 16:19). На него е казано: 'и ти някога, кога се обърнеш, утвърди братята си' (Лк 22:32)" - "Писмо 40" в Книга 6, Migne, Patr. Lat., vol 77
- "Очевидно е за всички, които познават Евангелието, че чрез гласа Божий грижата за цялата църква беше поверена на светия Петър, князът на апостолите. Защото на него е казано: '...ти си Петър, и на този камък ще съградя църквата Си, ... и ще ти дам ключовете на царството небесно' (Мт 16:18-19). Вижте, той получава ключовете на царството небесно, властта да връзва и развързва е дадена на него; на него са поверени грижата и управлението на цялата Църква." - "Послания", lib IV, epist. 32

За първенството на Римския понтиф - Петровия приемник, тук.