Светите отци за Непорочното зачатие



Тя не се зачуди как така един Архангел слиза от небето и се разговаря с нея, а се смути и размисляше „Какъв ли е тоя поздрав?”

Светите отци от ранните векове ни говорят за неопетнената душа на Пресветата Божия Майка. Но преди да ги чуем, нека се запознаем първо с догмàта, тук:

I век

Апостол Св. Марко Евангелист, Патриарх Александрийски
Маркова света литургия
„Пресвета, непорочна, блажена Богородица Приснодева Мария”

Апостол Св. Яков Праведни, Епископ Йерусалимски
Яковова света литургия
„Пресвета, преславна, непорочна, Богородица и Приснодева [] във всяко отношение извън предела на грешните хора.”

Апостол Св. Андрей Първозвани, Епископ Византионски
Деяния на Андрей, 62
„И следователно, понеже първият човек бе създаден от непорочната земя, беше необходимо от непорочна Девица да се роди съвършен Човек, така че Син човечески да възстанови този вечен живот, който човеците изгубиха.”

III век

Епископ Св. Киприян, Мъченик Картагенски
Беседа по псалом 77
„Нито пък праведността може да устои на това, че избраният ковчег трябваше да биде отворен за общ недостатък; за да бъде високо извисена над другите, тя сподели тяхното естество, но не и греха им.”

IV век

Епископ Св. Амфилохий Иконийски
Беседа 4 за Св.Богородица
[Бог образува Мария] без петно и без грях.”

Ораторий за Св.Богородица и Симеон
„Този, който състави първата Девица [Ева] без нарушеност, също извая втората [Мария] без грях и без петно.”

Епископ Св. Епифаний Кипърски
Богородични хваления
„Тя превъзхождаше всички същества, освен самия Бог; по природа по-красива от херувимите, серафимите и цялото ангелско множество … непорочната овчица, която роди Христа Агнеца.”

Йеромонах Св. Йероним Велики Стридонски
Проповед по псалм 77
„Ето, Господ влезе в Египет в светъл облак. Светлият облак, който трябва да разберем, означава, че Христовата плът е била светла и необременена с грях; или можем със сигурност да приемем значението на светлия облак - Святата Мария […] Ето, Господ дойде в Египет в този свят, на светъл облак, който е Девицата. „И Той ги води с облак през деня.” Той каза го красиво „през деня”, понеже този облак не бе никога в мрак, но винаги в светлина.”

Епископ Св. Амврозий Медиолански
За псалом 118
[Света Мария е] девица, освободена по благодат от всяко петно на греха.”

Епископ Св. Августин Велики Ипонски
Проповед 12 за Рождението на Господа
„Църквата, както Мария, има вечна неприкосновеност и непокварена плодовитост. Защото това, което Мария заслужи в плътта, Църквата го запази в духа. Единствената разлика е, че първата даде един [плод], а последната – много.”

Срещу Юлиян
„Ние не прехвърляме Мария на дявола чрез състоянието на нейното раждане, поради тази причина, че това състояние е разтворено от благодатта на нейното новорождение.”

V век

Патриарх Св. Кирил Александрийски
Вселенски събор в Ефес, Сесия IV
„Къде се е чуло някой архитект да построи къща за себе си и да я остави в притежание на най-големия си враг?”
Мария е „построена” при нейното зачатие и нито тогава, нито след това Христос не позволи грехът да докосне Неговата Пресвета Майка, която беше Неговия храм.

Епископ Св. Теодосий Анкирски
Проповед 6:11 за Светата Божия Майка
„На мястото на Ева – оръдие на смъртта – е избрана Девица, многоприятна за Бог и пълна с Неговата благодат като оръдие на живота. Една девица измежду жените, но без дял в женската вина. Невинна девица; непорочна; освободена от всяка вина; безупречна; неопетнена; свята по дух и тяло; крем измежду тръните.”

Архиепископ Св. Прокл Константинополски
Беседа 1:3
„Тъй като я формира в утробата на майка ѝ без всяко нейно петно, Бог продължи да я пази неопятнена.”

Архиепископ Св. Петър Хризолог Равенски
Беседа 140
„Ангелът не отне Девицата от Йосиф, но я даде на Христа, на Когото беше обещана от Йосиф, даде я на Христа, на Когото беше обещана в утробата – където бе направена там.”

VI век

Епископ Св. Яков Серугски
Химн за Богомайката
„Самият факт, че Бог я избра доказва, че никой не беше по-свят от Мария; ако някое петно бе обезобразило нейната душа и ако някоя друга девица бе по-чиста и по-свята, то Бог би избрал нея и отхвърлил Мария.”

Епископ Св. Фабий Фулгенций Руспийски
Беседи за добродетелите на Мария от Христовото рождение, 36
„С тези думи [„Радвай се, благодатна”] Ангелът показва, че тя е била напълно изключена от гнева на първото осъждане и възстановена до пълната благодат на благословението.”

Патриарх Св. Софроний Йерусалимски
Ораторий за Благовещението на Св.Богородица, 2:25
„Много светии се явиха преди тебе, но никой не бе толкова изпълнен с благодат, колкото ти… Никой не бе предварително очистен както ти си била… Ти надминаваш всичко, което е най-прекрасно и добро у човека, също и всички благодати от Бога дарени на всички останали люде.”

VIII век

Архиепископ Св. Андрей Критски
Беседа 1 за рождението на Блажената Девица Мария
„Днес Адам представя Мария на Бог като първи плодове на нашата природа… Днес човешкият род възстановява дара, който бе получен, когато отначало бе изваян от Божиите ръце, и сега се връща непорочно към своето прародителско благочестие. Срамът от греха хвърляше сянка върху блясъка и очарованието на човешката природа, но когато Майката на Този, Който е самата Красота, се роди, тази природа възстановява в нейния ипостас своите древни достойнства, и това се случва по един съвършен начин, наистина достоен за Бога. И това изобразяване е съвършено възстановяване; това възстановяване е обожествяване, и това обожествяване е едно асимилиране къмто древното и оригинално състояние… С една дума, реформацията на нашата природа започва днес; светът, който остаря, претърпява трансформация, която е изцяло божествена и получава първите плодове от своето второ сътворение. ”

Патриарх Св. Герман I Константинополски
Беседа 1 за Представянето на Святата Богородица
„…освен нея, която Си избрал, предопределил и осветил…, която си избрал като крем измежду тръните на нашата неправда.”

Йеромонах Св. Йоан Дамаскин
Беседа за Рождението на Блажената Девица Мария
„Природата, която бе победена от благодатта и се спря треперейки, не се осмели да надделее над тази благодат. Тъй като Девицата Богородица трябваше да се роди от Анна, природата не посмя да превъзхожда плода на благодатта, но остана чиста, докато благодатта не произведе своя плод.”

Св. Теодор Студит Игумен
За Рождението на Блажената Мария
„Мария е земята, на която плевелите на греха не поникнаха. Напротив, тя роди дърво, чрез което греха бе изтръгнат и отнет. Тя не бе прокълната земя, както бе прокълната първата, но плодородна измежду тръни и бодили, и благословена от Господа; и нейният плод е също благословен както казва Господнето Слово.”

IX век

Преподобни Св. Йосиф Песнописец
За Успението, 3
„Ти [Богородице] умираш сега, заради последиците на закон, който не е направен за теб, ти, която си единствена чиста.”

Патриарх Фотий Цариградски
Проповед 2 за Благовещението
„Можеш да ликуваш, изкована от Бога пещ, в която Създателят, заквасвайки отново нашата природа с най-чистото и непорочно тесто, ни очисти от тази вкисната и немощна овехтялост, възстановявайки ни в едно ново сътворение.”

X век

Патриарх Св. Евтимий I Синкел Константинополски
За зачеването на Анна
[Мария беше] напълно осветена точно в този ден на нейното сътворяване.”

XI век

Преподобни Св. Бруно Изповедник Кьолнски
Беседа по псалом 101
„Мария е тази непокътната земя, която Бог благослови, и така стана освободена от всяка зараза на греха.”

Архиепископ Св. Теофилакт Охридски
За представянето на Мария, 6
„Тя, която надмина цялата природа в чистота и святост и която беше оправдана още от майчината си утроба, трябваше да бъде освободена от законите, даден не за праведните, а за грешните.”

Архиепископ Св. Анселм Кентърбърийски
За 1 Коринтяни 12
„Всички бяха мъртви в греха – прародителски или придобит; никой не е бил изключение на това, освен единствено Божията Майка.”

Епископ Св. Петър Дамиани Остийски
Беседа 40 за Отнесението на Блажената Дева Мария
„Плътта на девицата, получена от Адам, не носи никаква Адамова вина.”

XIII век

Епископ Св. Алберт Велики Магнус Кьолнски
Книга за Мария, Евангелие от Лука
„Вината на греха e тройна, а именно: първородна, смъртна и вечна. Сега Преблажената Всевечна Дева Мария беше освободена от тази тройна неволя.”

Епископ Св. Бонавентура Албанийски
Слово 2 за Блажената Дева
„Дева Мария е била изпълнена с благодат на нейното освещаване, една благодат, действително предпазваща я от оскверняването на прародителския грях […] Защото добре е да се вярва, че Светият Дух по една много специална заслуга я изкупи и предпази от първоначалния грях чрез нов вид освещаване точно в самия миг на нейното зачеване; не че грехът е бил в нея, а че да не бъде.”

XIV век

Архиепископ Св. Григорий Палама Солунски
Беседа 14 по Благовещение
„Мария избегна проклятието на Ева. Освободена от старото робство, тя стана извор на човешкото освобождение от него.”

Преподобни Св. Николай Кавасила
Беседа за Благовещение, 3
„Стената на разделението, преградата на враждата не съществуваше за нея и всичко, което държеше човешкия род далеч от Бог, беше премахнато в нея. Само тя се помири [с Бога] преди всеобщото помирение; или по-скоро тя никога не се нуждаеше от някакво помирение, защото още от самото начало тя заемаше първото място в хора на приятелите [на Бога].”

Беседа за Успението на Блажената Мария
„Земята е, защото тя е от земята; но тя е нова земя, понеже не изхожда по никой начин на предците си и не е наследила стария квас. Тя е ново тесто и е създателка на ново потомство.”

Преподобни Св. Бернардин Сиенски
Беседа 49
„Изключително невероятно и напълно недопустимо е, че Божият Син ще благоволи да се роди и да приеме плът от девица, която някога е била опетнена с първоначалния грях.”

XV век

Преподобни Св. Викентий Ферер Валенцийски
Беседа 2 за Рождество
„Не си мислете, че е било като при нас, които сме заченати в грях; защото, щом душата ѝ е била сътворена, е била осветена и веднага ангелите на Небесата са запразнували Празника на Зачатието [ѝ].”

Патриарх Св. Лаврентий Венециански
Проповед за Благовещение
„Тя е била предпазена с благословения още от самото ѝ зачеване.”

XVI век

Архиепископ Св. Тома Изповедник Валенциански
Синод III за Рождението на Дева Мария
„Така стана Божията Майка, за да бъде пречиста, безгрешна и неопетнена. Защото тя не беше само осветена, когато стана рабиня, но в утробата, в самото нейно зачатие, те беше пресвята [] Душата ѝ, когато бе внедрена, нямаше грешно петно, нито извърши някакъв грях.”